7 tips til effektive møder
Skal det være slut med møder der ikke fører til noget? møder der i virkeligheden bare er penge ud af vinduet og hvor højdepunktet er når det slutter? så får du her 7 gode råd.
1. Dagsorden
Dette er selve fundamentet. Vi bygger ikke et hus uden fundament og vi skal heller ikke holde møder uden dette. Det er det der gør at alle møder forberedte op.
2. Start til tiden.
Også selvom nogen mangler, så må de droppe ind. ikke at starte til tiden er penge ud af vinduet, og hvis de ansatte lærer at I ikke venter, så begynder de at komme til tiden.
3. Forberedelse
Alle skal kende deres rolle og du skal som afholder af mødet, vide hvad formålet er. Hvad skal I beslutte?
4. Skemalæg alle punkter
Sæt tid på hvor lang tid hvert punkt på tage, så holder I tidsplanen og kan slutte til tiden. Sæt de vigtigste punkter først.
5. Parker nye ideer der ikke er på dagsorden
Der vil komme nye ideer frem som man snakker. en pludselig indskydelse og noget man gerne vil drøfte. Parker disse ideer. Noter dem ned og tag dem op hvis der er tid til sidst eller gem dem til næste møde – eller vurder om det overhovedet er noget der skal drøftes på et møde eller blot håndteres en til en.
6 Sluk telefon – og computer
Vær tilstede – Lad én tage referat der sendes ud til alle, mens alle andre deltager aktivt i mødet. Teknik i alle former distraherer og så er mødet spildt.
7. Konkluder og beslut
Få alt ned i referatet. Hvad er blevet konkluderet på mødet, hvad er blevet besluttet og hvad skal der følges op på.
Der findes flere forskellige mødetyper og disse skal selvfølgelig gribes forskelligt an.
Det vigtigste er dog at skabe gode rammer for sit møde. De bedste møder holdes ofte væk fra egen adresse.